Waarom de meeste startups en scale-ups nog steeds mislukken

Startups en scale-ups zijn hot. Maar net als tijdens de eerste Internetgolf mislukken de meeste start-ups nog steeds en datzelfde geldt voor scale-ups.

Succesfactoren
Als je kijkt naar wat de kritische succesfactoren zijn om van je idee een succesvolle startup en scale-up te maken, blijkt in de praktijk dat de meeste oorzaken voor het mislukken gevonden kunnen worden in zogenaamde ‘zachte factoren’. De zogenaamde soft- en de hard-skills van de oprichter en de medeoprichter en in de kwaliteit en de samenstelling van de teams in de drie verschillende fasen die een startup of scale-up doormaakt.

Die factoren bepalen grotendeels of de startup of de scale-up in staat is de juiste dingen op het juiste moment te doen voor de juiste klanten. Bijvoorbeeld door een uniek eigen startup-ecosysteem op te bouwen. En vooral ervoor te zorgen dat ze een oplossing ontwikkelen voor betalende klanten met een echt probleem en zo in iedere fase voldoende financiering aan kunnen trekken.

Vliegen of neerstorten
In deze eerste drie fasen van idee tot succesvolle startup is een oprichter vaak aangewezen op eigen geld en financiële steun van de omgeving. Van investeerders is meestal nog geen sprake. Investeerders investeren namelijk ook vooral in mensen: in de juiste oprichter met de juiste teams en in een oplossing die al (gedeeltelijk) zichtbaar is. En niet in een ‘briljant idee’ alleen zoals mensen je willen doen geloven. De keuze van het juiste idee en het verder succesvol uitwerken daarvan met de juiste mensen zorgt ervoor dat je startup gaat vliegen…. of juist neerstort.

Daarom zijn de keuze van het beste businessidee en ‘met wie je het doet’ ook belangrijke onderwerpen die in het handboek in het Nederlands ‘Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup’ geschreven door Tony de Bree en andere experts, uitgebreid aan de orde komen. Daarnaast staan er in het boek vele praktische tips en checklists. En dat maakt dit boek dan ook ‘een must read voor startups’ zoals een reviewer schreef, maar ook een ‘must read’ voor investeerders die overwegen om geld te stoppen in een startup of scale-up. Het boek is te koop bij managementboek.nl en bol.com.

9789089653550 480x600