Consument wilt het liefst één universele betaalmethode

Muntgeld en briefgeld, je pinpas, een paar creditcards en misschien wel een betaalapp op je smartphone… Er zijn tal van manieren om te kunnen betalen en misschien zijn dit er zelfs wel een beetje té veel. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Panel Wizard, dat in opdracht van International Card Services (ICS) werd uitgevoerd, blijkt namelijk dat bijna de helft van de Nederlanders graag één universele betaalmethode zou zien. Vooral mensen tussen de 18 en 29 jaar oud zien het voordeel in van één wereldwijde betaalmogelijkheid.

Onder Nederlanders is de pinpas de meest gebruikte betaalpas, gevolgd door de creditcard. Internationaal gezien wordt echter de creditcard het meest gebruikt (en geaccepteerd) voor het doen van betalingen.

Top 5 betaalergernissen

Maar liefst 85 procent van de mensen geeft aan betaalgemak heel erg belangrijk te vinden. Ruim driekwart van de Nederlanders vindt het dan ook vervelend als een betaling niet meteen soepel verloopt. De belangrijkste betaalergernissen zijn:

  1. Een winkel of restaurant waar alleen met contant geld betaald kan worden
  2. Een niet werkende pas in het buitenland
  3. Het vergeten van de portemonnee
  4. Een (online) storing bij de bank
  5. Een vergeten pincode

Ondernemer, investeer in betaalgemak

Als ondernemer liggen hier kansen wanneer je veel te maken hebt met klanten die direct bij je afrekenen. Waar je op in kunt spelen, is het feit dat de consument het betaalgemak hoog in het vaandel heeft staan, zo blijkt ook uit het onderzoek. Contactloos betalen is in opkomst, maar dit geldt vaak alleen nog voor pinpassen. Onderzocht wordt dan ook, of het mogelijk is om met de creditcard te betalen, zonder dat de plastic kaart aanwezig is. Dit kan bijvoorbeeld door authenticatie via de mobiele telefoon met een vingerafdruk of gezichtsherkenning.