Waarom een goede ondernemer niet zonder passie kan

pexels photo 108048 large
Ondernemerschap en passie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De succesvolste ondernemers hebben dan ook één ding gemeen: een brandende passie voor de zaak. Wij geven 5 redenen waarom deze eigenschap zo belangrijk is voor jou als ondernemer.  

Niet iedereen heeft passie voor wat hij doet. Zo zijn er natuurlijk ook ondernemers die stiekem een hekel hebben aan hun werk. Als vrijdag het laatste telefoongesprek erop zit en de deur van het kantoor op slot gaat, slaken zij een zucht van opluchting. Weer een week overleefd!

Direct gaat de zakelijke telefoon uit, zodat ze in het weekend niet meer worden gestoord door ‘vervelende klanten of leveranciers’. En 40 uur werken is toch meer dan genoeg? Als ze met minimale inspanning het hoofd boven water houden, zijn ze allang tevreden.

Passie als fundament
Een mentaliteit waar gepassioneerde ondernemers van gruwen. Zij halen juist energie uit hun zaak. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zijn ze bezig met het bedenken van nieuwe producten of diensten, het uitbreiden van hun klantenkring en het optimaliseren van de marketingstrategie.

Voor deze ondernemers is passie meer dan een emotie. Het is het fundament onder hun bestaan. Hun passie vloeit op allerlei manieren door naar de business en helpt hen niet alleen als het goed gaat, maar ook bij tegenslagen. Hard werken geeft deze ondernemers voldoening.

Waarom is passie zo’n waardevolle eigenschap voor de ondernemer? En wat kunnen we leren van topondernemers als Steve Jobs en Mark Zuckerberg?

pexels-photo-large
1. Een natuurlijke drive
Passie is als brandstof voor de motor van de ondernemer. En die natuurlijke drive werkt aanstekelijk. Je passie slaat over op je personeel. Bovendien zal een gepassioneerde ondernemer niet snel mensen aannemen die er de kantjes vanaf lopen. Zo krijg je een hecht team met mensen die voor de zaak door het vuur gaan.

Ben jij een ondernemer met passie voor je vak? Volgens Jeff Bezos, de CEO van webwinkelreus Amazon, heb je dan geluk. “De grote fout die veel mensen maken is dat ze zichzelf dwingen om ergens geïnteresseerd in te zijn”, vindt Bezos. “Maar je kiest je passies niet uit; zij kiezen jou.”

road-nature-lines-country-large
2. Beslissingen op gevoel
Als ondernemer neem je graag rationale beslissingen die gebaseerd zijn op cijfers, onderzoeken of andere harde feiten. Maar je krijgt ook te maken met situaties waarin je meerdere stappen vooruit moet denken. Op dat soort momenten kan een gepassioneerde ondernemer terugvallen op zijn intuïtie.

Steve Jobs, een van de meest succesvolle ondernemers ooit, luisterde altijd naar zijn gevoel. “Het allerbelangrijkste is dat je de moed hebt om je hart en je intuïtie te volgen”, aldus het Apple-icoon. “Zij weten op de een of andere manier al wat jij diep van binnen wilt worden. De rest is secundair.”

3. Passie ademen
In het contact met klanten en andere stakeholders is passie onmisbaar. Iedereen wil toch het liefste samenwerken met een ondernemer die gelooft in zijn zaak? Bovendien kun je deze eigenschap niet faken. Authentieke passie komt namelijk tot uiting in werkelijk alles wat je als ondernemer doet. Het moet op alle vlakken binnen een organisatie uitgestraald worden, vanaf productrealisatie tot aan de marketing.

Een merk dat dit gevoel uitstekend overbrengt is Alfa Romeo. Bij het Italiaanse automerk en haar modellen zit passie in het DNA. Hiermee onderscheidt Alfa Romeo zich van de concurrentie. Ook bij de ontwikkeling van het nieuwste model, de Alfa Romeo Giulia is dit DNA, terug te vinden. Alfa Romeo noemt dit La Bellezza Necessaria (De Noodzakelijke Schoonheid). Deze merkbeleving past natuurlijk perfect bij de ondernemer die zelf ook passie ademt.

pen-idea-bulb-paper-large
4. Inspiratie en nieuwe ideeën
Een ondernemer met passie is constant op zoek naar manieren om zijn omzet te verhogen. Misschien bedenk je voor het slapen gaan wel dat een slimme aanpassing van je product een gat in de markt is. Of leidt je ergernis over een bureaucratisch proces tot een verbetering van je dienst. Passie als driver voor innovatie, dus.

Niet voor niets zijn gepassioneerde werknemers gewild op de arbeidsmarkt. Voor Facebook is het zelfs onderdeel van de selectieprocedure. “Wij zoeken naar mensen die ergens passie voor hebben”, aldus oprichter Mark Zuckerberg. “Eigenlijk maakt het niet eens zoveel uit waar hun passie ligt.”

pexels-photo-large (1)
5. Overlevingsmentaliteit
Ondernemen is vooral leuk als alles goed gaat. Helaas kent vrijwel elk bedrijf ook moeilijke tijden. En wanneer een faillissement dreigt, is het niet makkelijk om in je missie te blijven geloven. Een gepassioneerde ondernemer peinst er niet over om de handdoek in de ring te gooien. Zijn passie helpt hem de rug te rechten.

Zelfs topondernemer Richard Branson weet hoe het voelt als een plan of project hopeloos mislukt. De mediagenieke oprichter van de Virgin Group geeft echter nooit op en blijft knokken voor zijn zaak. “Schaam je niet voor je fouten, maar leer ervan en begin opnieuw”, luidt zijn advies dan ook.